piatok 30. decembra 2016

Nechutné pokusy na deťoch v Žiline! (Škôlkari a poriadkumilovnosť)

Teraz je v móde zážitkové učenie. Aj v tomto ideme v Tramtárii s dobou. Skoro pri každej téme si s deťmi zažijeme (nie "si deti zažijú" - pokusy sa týkajú aj nás vyšších) nejaký pokus na sebe. Naše deti už takto zažili aké je to byť chvíľu úplne sám, aké je to byť hladný, každý sme si vyskúšali pevnú vôľu na presne ušitej výzve, ... Prečo? Keby ste sa mali rozhodnúť, či chcete vedieť trošku lepšie chémiu alebo sa chcete trošku viac poznať, čo by ste si vybrali? Jednoducho sebapoznanie je oblasť, ktorá má v našej škôlke prioritu. Myslím, že by to mohol byť aj predmet v škole.



Často počujem či čítam, že deti majú vnútorný kompas a že sú čisté a netreba ich nič učiť, skôr sa my dospelí môžeme učiť od nich. To by to tu vyzeralo. Len veľmi málo detí (v našej škôlke len jedno) sa dá označiť za poriadkumilovné. Niet sa čomu diviť - upratovanie nie je zábava, nie je to tvorivé, nie je to úplne prirodzene hravé a ešte k tomu to je celkom náročné. A na čo je to vlastne dobré? Môj názor, že poriadok šetrí čas, nie je pre deti, ktoré časom šetriť nepotrebujú, motivačný. Preto, keď som minule Hugovi povedal, nech si po sebe uprace a on sa na mňa pozrel štýlom, že by to aj spravil, keby sa mu chcelo, nápad na experiment na sebe bol tu. Celý budúci týždeň si nebudeme musieť upratovať. Nikto a nič. Doješ niečo? Nechaj tak! Máš v ruke niečo, čo ti zavadzia? Hoď na zem! Poctivo, žiadne podvádzanie. Pokus. Nikto nevie ako to dopadne. Proste vzrušujúca cesta za hranice poznaného ... cestovanie do ďalekých krajín, zadarmo! Všetci okrem Lenky, Lei a Mariky boli nadšení! Rodičia sú tiež zvedaví. 

Dovoľujem si vám teda teraz predložiť poctivý záznam z tohto experimentu na deťoch a učiteľoch. Na každom rannom kruhu sme spravili fotku, a potom koliečko interview, komu sa páči a komu nepáči ako to tu vyzerá. Graf samozrejme prikladám. Tiež sme zapisovali naše objavné zistenia.

Mail rodičom (boli sme krytí):

Predmet: Pozor na nový škôlkarsky experiment
Ahojte!

Pre istotu dopredu ohlasujeme náš nový budúcotýždňový experiment, ktorý sa chystáme s deťmi skúsiť. Skúsime od pondelka neupratovať po sebe ani po druhých. Tešíme sa (teda len niektorí, Lenka, Marika a Lea sa netešia) aké nám to prinesie poznatky, pocity, konfrontácie, skúsenosti.
Takže ak sa vám bude zdať, že budúci týždeň je v škôlke strašný bordel, tak áno, máte pravdu, vieme o tom, a prosíme nedotýkať sa, neupratovať - prebieha experiment.
Sami nevieme ako dopadne, ale fotky, štatistiky, zistenia a interview potom určite nájdete na našom facebooku alebo blogu, resp. možno uvidíte aj nejaké zmeny vzťahu k upratovaniu aj u svojich detí.

Pekný večer,
Dano

Pondelok 12.12.2016 - Deň prvý

Začíname. Na prvej fotke je len jemný neporiadok. Z deviatich ľudí sa nám to tu páči siedmim, nepáči sa len pozornému oku Zojky ("máme neporiadok na zemi") a tešiacemu sa Maťovi ("nepáči, lebo je tu primoc veľký poriadok").


Utorok 13.12.2016 - Deň druhý

Maťo sa ráno nedal zadržať v upratovaní vankúšov, vraj nemôžu byť na zemi. Našťastie prišiel Hugo a vrátil ich na zem. Deti nevedia nájsť papuče. Z deviatich ľudí sa to tu páči šiestim, nepáči sa trom, pričom Lea dodáva, že neporiadok môže byť aj nebezpečný, môžeme si ublížiť, keď na niečo ostré stupíme.
Pozor, pozor! Kubko začal poobede vo veľkom upratovať, že sa chce sánkovať a nemá na koberci miesto.

Streda 14.12.2016 - Tretí deň

Lea ráno zdvihla Danovu lyžičku zo zeme, aby si nikto neublížil a aby sa nezašpinila. Myslíme si, že Ele (nášmu psíkovi) sa neporiadok páči - nachádza na zemi rôzne dobroty. Zo zriedeného počtu piatich ľudí sa naša miestnosť stále páči Levovi, Danovi a Hugovi, nepáči sa to Lei ("je to hnusné") a Lenke ("je to nepraktické, Hugo si včera zabudol zobrať domov krabičku z desiaty a nie je kde stupiť").
Zistenie! Dano si začal dávať pero, ktoré sa mu v neporiadku stále strácalo na jedno presné miesto. Takto ho neporiadok naučil robiť si poriadok! 
Snahy zhora (Lenka) o ukončenie experimentu boli potlačené. Pokračujeme!



Štvrtok 15.12.2016 - Štvrtý deň

Deň zlomu! (Musel raz prísť?) Na štvrtý deň bol prvýkrát počet tých, ktorým sa tu páči menší ako tých, ktorým sa tu nepáči. Z ôsmych sa tu páči už len dvom, pričom Levovi sa síce páči, ale aj tak by už upratal a vernému Maťovi sa páči a chce ešte väčší neporiadok, ale hádzať smeti na zem mu príde už príliš. K dievčatám sa do skupiny "nepáči" prvý krát pridali aj Hugo s Danom - čestne zmenili názor. V rannom kruhu mudrujeme aj o tom, že aj s poriadkom sa to dá preháňať - blížia sa Vianoce.

Zvukový záznam z tohto ranného kruhu si môžete vypočuť pri pustení odkazu, ktorý nájdete v poslednej časti blogu.



Pre ďalších výskumníkov -  v grafe dnes vidíme jemnú deviáciu z inak jasne lineárneho poklesu (viď graf nižšie).

Dnes musel Dano ustáť asi najväčšie podvratné snahy o ukončenie experimentu, argumenty, že už sa to skoro nikomu nepáči, a že to bolo super, ale stačilo, sú silné, ale Dano chce ísť na dreň, chce ísť pod kožu a tak diktátorsky presadí, že sa upratovať bude až v pondelok.

Piatok 16.12.2016 - Piaty deň

Danova krutosť prináša ovocie - sprvu skeptická Marika (naša učiteľka) až na štvrtý deň chytá objaviteľskú vlnu a začína si neporiadok užívať. Zvyká si na neporiadok, páči sa jej, že nemusí upratovať po deťoch. Vraj jej možno bude aj trocha ľúto, keď sa neupratovací týždeň skončí.
Naopak Lev sa utvrdil v názore, že chce upratať. Včera poobede to už zahájil prataním kociek do úst. Hugo zmenil názor (opäť), neporiadok mu nevadí. Žeby mal len včera krízový deň?



Pondelok 19.12.2016 - Šiesty deň, stále bordel, posledný deň

Dnes končíme. Z jedenástich prítomných sa ešte stále páči trom, nepáči sa to tu už siedmim ľuďom. Lev nechce prezradiť, vraví že by sa mu aj páčilo, ale niet kam stúpiť. Kubko tvrdí, že je to pekný neporiadok a že by vydržal ďalší týždeň. Maťo chce stále ešte väčší neporiadok a upratoval vraj len kvôli tomu, že chcel spraviť bunker. Danovi sa nepáči, že sú na zemi veci, napr. knihy, ktoré sa môžu zničiť, keď na ne niekto stúpi. Lenka nevie nájsť rôzne veci. Marika vidí aj výhody aj nevýhody a uznáva, že to bol dobrý nápad, aj keď si najprv myslela, že Danove motivácie k experimentu sú dosť plytké.
Nakoniec sa pýtam všetkých, či by chceli mať takto doma v izbe a všetci odpovedajú, že nie.


Pedagogický zbor si dnes vyhradil na mega-upratovanie mega-bordelu celé doobedie, ale aké bolo jeho prekvapenie, keď všetky deti sa bez nútenia pustili do upratovania a išlo im to extra rýchlo! Danovi až ostalo smutno, keď deti za 15 minút zničili naše celotýždňové snaženie a zase bolo upratané.



Ostatné výstupy

Originálny zvukový záznam z ranného kruhu vo štvrtý deň. Vypočujte si ako mudrujeme kliknutím na odkaz:

Pre hravých čitateľov - nájdite päť rozdielov:





Graf závislosti páčenia sa neporiadku v čase:


Oranžová časť stĺpca značí percento tých, ktorý v daný deň hlasovali za "Nepáči", modrá časť percento za "Páči".
Takže napríklad v stredu sa páčilo 60% prítomným a nepáčilo 40% prítomným.
Jasný lineárny pokles ruší len jemná štvrtková deviácia.
Pri extrapolácii do budúcnosti by degresná priamka asi v ďalší štvrtok pretla nulovú os (teda 0% za páči). 

2 komentáre:

  1. Aká ďalšia téma by vás zaujímala? Naše návrhy:

    Pes v škôlke (Pozor! Živý!)

    Komfort v škôlke verzus rodičia verzus deti. (Sťahovanie škôlky z budovy do mobilného domu (sme extrémisti?))

    Hlavne aby sa im nič zlé nestalo... (Škôlka ako priestor, v ktorom deti môžu robiť chyby.)

    Ešte jednu za maminku, za ocinka ... (Prečo počujeme od mnohých rodičov, ktorí si prídu po dieťa ako prvú otázku "A jedol dnes?". Prečo deti nechcú tak často jesť? Prečo nejedia normálne, ticho?)

    To sú ale nevychované deti! (Prečo naše deti nečakajú na autobusovej zastávke tak, aby nevzbudzovali pohoršenie?)

    ... pokojne prihoďte ďalšie...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Spozoroval niekto z "našich" rodičov nejaké zmeny vo vzťahu k (ne)poriadku u detí?

    OdpovedaťOdstrániť